Відповідності між словами та їх значеннями для програмування на мові Паскаль.
аbs(х) - модуль х;
аnd - і;
begin - початок;
boolean – логічна величина;
Case – випадок;
сhar – символьна величина;
сhr(x) - cимвол з кодом х;
сonst - постійна величина;
сos(x) – косинус х;
а div b - ціла частина в частці а:b;
do - виконати;
downto – вниз до;
else – інакше;
end – кінець;
eof – кінець файлу;
eoln – кінець рядка;
exp(x) – експонента х;
false – хибність;
file – файл;
for – для;
function- функція;
get – отримати;
goto – перейти на рядок;
if – якщо;
іn – в;
input – стандартне введення;
integer – ціла величина;
label – мітка;
ln(x) – натуральний логарифм х;
maxint – найбільше представлене ціле;
a mod b – остача від частки а:b;
new – новий;
nil – вказівник;
not - логічне заперечення;
odd(x) – число х – непарне;
of –із;
or – або, чи;
ord(x) –код символа х;
output – стандартне виведення;
pack –упакувати;
packed –упакoваний;
page – перейти на нову сторінку;
pred(x) – попередник х;
procedure – підпрограма;
program - програма;
put – помістити;
read – прочитати;
readln – пропустити залишок рядка;
real – дійсна величина;
record – запис;
repeat – повторювати;
reset – почати читати спочатку;
rewrite - – почати запис спочатку;
round(x) - округлення до цілих х;
set – множина;
sin(x) – синус х;
sqr(x) – квадрат х;
sqrt(x) – квадратний корінь х;
succ(x) – наступний після х;
text – текст;
then – то;
to – до;
true – істинність;
trunс(x) – ціла частина х;
type – тип;
unpack – розпакувати;
until –до;
var – змінна величина;
while – поки;
with – з;
write – написати;
writeln – написати з переходом на новий рядок.
Приклади
Стандартні
типи даних
За допомогою
програм МВР вирішуються
найрізноманітніші завдання, тому необхідно мати можливість створювати й
обробляти різні типи даних. Основна одиниця інформації — окремий елемент даних,
наприклад число або символ.
Тип даних
визначає обсяг пам'яті, необхідний для зберігання даного об'єкта, і операції,
що можна над цим об'єктом виконувати.
Тип даних
|
Позначення
|
Опис
|
Обсяг пам'яті
|
Приклади
|
Цілочисельний тип
|
Byte
|
Цілі числа в інтервалі
[0; 255]
|
1 байт
|
0, 5, 245
|
Shortint
|
–128..127
|
1 байт
|
-5, 26, 96
|
|
word
|
0..65535
|
2 байта
|
0, 36, 6545
|
|
Integer
(основний)
|
Цілі числа в інтервалі
[-32767; 32767]
|
2 байта
|
457, -568, -7, 0
|
|
longint
|
–2147483648..2147483647
|
4 байта
|
-2356, 988456
|
|
Дійсний
тип
|
single
|
1.5·10–45–3.4·1038
|
4 байта
|
236,36; 6954,369
|
Real
(основний)
|
Значення з плавоючою
крапкою, що містить мантису (до 11 значущих цифр) і експоненту - степінь числа
10 (від 10-39 до 1038)
|
6 байтів
|
0.4,-1.8, 0.172Е+3,
37Е-4
|
|
extended
|
3.4·10–4951 –1.1·104932
|
10 байт
|
0.4,-1.8, 0.172Е+3,
|
|
Символьний тип даних
|
Char
|
Символьні константи
містять один символ, який обмежено апострофами
|
1 байт
|
А', 'є', Y, '2'
|
Рядковий тип даних
|
String
|
Рядок символів довжиною
не більше 255
|
Залежить від довжини
|
|
Логічний тип даних
|
Boolean
|
Константи логічного
типу мають два можливі значення: True
(істинне) і False (хибне)
|
1 байт
|
5<3 - True 5+8>14- False
|
Операції відношень
Вирази
Арифметичні
вирази будуються з констант, змінних, функцій і операцій над ними.
Функція
|
Тип аргументу
|
Тип результату
|
Математичний запис, коментар
|
abs(x)
|
integer, real
|
integer, real
|
|x|
|
arctan(x)
|
integer, real
|
real
|
arctgx
|
cos(x)
|
integer, real
|
real
|
cosx
|
sin(x)
|
integer, real
|
real
|
sinx
|
exp(x)
|
integer, real
|
real
|
ex
|
ln(x)
|
integer, real
|
real
|
lnx
|
sqrt(x)
|
integer, real
|
real
|
|
sqr(x)
|
integer, real
|
integer, real
|
x2
|
ord(x)
|
упорядкований
|
integer
|
ASCII-код символу
|
succ(x)
|
упорядкований
|
упорядкований
|
повертає наступне значення x
|
pred(x)
|
упорядкований
|
упорядкований
|
повертає попереднє значення x
|
round(x)
|
real
|
integer
|
заокруглює число х до цілого
|
trunc(x)
|
real
|
integer
|
відкидає дробову частину числа х
|
int(x)
|
real
|
real
|
відкидає цілу частину числа х
|
frac(x)
|
real
|
real
|
дробова частина числа х
|
odd(x)
|
integer
|
boolean
|
true (x – непарне), false (x – парне)
|
random(x)
|
integer
|
integer
|
Генерує випадкове число з діапазону від 0 до x
|
upcase(x)
|
char
|
char
|
замінює малу літеру латинської абетки на велику
|
Процедури:
|
|||
inc(x,y)
|
integer
|
integer
|
збільшує x на y
|
inc(x)
|
integer, char
|
integer, char
|
збільшує x на 1
|
dec(x,y)
|
integer
|
integer
|
зменшує x на y
|
dec(x)
|
integer, char
|
integer, char
|
зменшує x на 1
|
Операції відношень
Результатом
операції відношень є значення логічного типу:
>
|
більше ніж
|
|
< =
|
менше ніж або дорівнює
|
> =
|
більше ніж або дорівнює
|
=
|
дорівнює
|
|
<
|
менше ніж
|
< >
|
не дорівнює
|
Приклади
Правила
використання виразів:
1. Вираз записується в один
рядок. Наприклад, вираз мовою
Паскаль
має бути записаний так:
(a*x+b*sqr(x)+c*sqr(x)*x)/(14*x-x).
2. У виразах
використовуються тільки круглі дужки, причому кількість дужок, що відкриваються,
повинна відповідати кількості дужок, що закриваються.
З. Не можна записувати
підряд два знаки арифметичних операцій.
Обчислення
виконуються зліва направо відповідно пріорітету операцій:
1) операція обчислення
функцій;
2) Операції піднесення до
степення;
3) операції множення,
ділення, mod і
div;
4) операції додавання і
віднімання.
Приклад. Петрик купив декілька конвертів для того, щоб зробити грошовий подарунок своїм друзям. У перший конверт він поклав k гривен. У другий конверт він поклав 2k гривен. У третій конверт він поклав 3k гривен і так далі. Допоможіть Петрику обчислити суму усіх грошей у конвертах. Написати програму, яка знаходить суму усіх натуральних чисел, що менші даного натурального числа і які кратні деякому натуральному числу.
Розв'язання.
Приклад. Петрик купив декілька конвертів для того, щоб зробити грошовий подарунок своїм друзям. У перший конверт він поклав k гривен. У другий конверт він поклав 2k гривен. У третій конверт він поклав 3k гривен і так далі. Допоможіть Петрику обчислити суму усіх грошей у конвертах. Написати програму, яка знаходить суму усіх натуральних чисел, що менші даного натурального числа і які кратні деякому натуральному числу.
Вхідні дані: 1) n - натуральне число, яке вказує число грошей, покладено в останній конверт; 2) k -натуральне число, що є різницею грошей, які лежать у першому та другому конвертах.
Вихідні дані: c – натуральне число, є сумою грошей, які знаходяться в усіх конвертах Петрика.
Розв'язання.
program zadacha1;
var n,c,g,k:integer;
begin
writeln(‘задайте найбільше число n');
readln(n);
writeln('задайте кратність для чисел k');
readln(k);
c:=0;
g:=0-k;
while g<n do
begin
g:=g+k;
c:=c+g;
end;
writeln(‘ Результат c=',c);
end.
Завдання на перевірку знань.
1.
Записати програму на мові Pascal для обчислення виразу в дійсних числах
А) 10/25 -(a3 – a4)/(a – a4); б) 1.3/2.5 -(2a3 – 4a6)/(3a2 – 27a4);
Записати назву типу алгоритму, який використано у вашій
програмі.
2.
Встановити відповідність між основними
структурами алгоритмів
та програми, що обчислюють дані вирази
1.
Лінійний алгоритм А.
2+ 4/x;(а якщо х=0?)
2.
Алгоритм розгалуження. Б. 1+2+3 + ….+ р= 0,5р(р+1)
3.
Цикл з передумовою. В. 1+4а+4а2
4.
Цикл з післяумовою. Г.
2+4+6+…+2n = n(2n+1)
5.
Цикл з лічильником. Д. 2k-1+...+7+5+…+1= k2
3.
Встановити
відповідність між структурами програми на мові Pascal та комeнтарями
1.program
2.{$ }
3.uses
4.const
5.type
6.var
7.procedure
8.function
9.begin … end.
11.end
А. { кінець програми }
2.{$ }
Б. {розділ директив компілятора}
3.uses
В. { розділ оголошення типів }
4.const
Г. { розділ оголошення процедур }
5.type
Д. { розділ підключення модулів }
6.var
Е. { розділ операторів }
7.procedure
Є.{ розділ оголошення іменованих констант }
8.function
Ж. { оператори }
9.begin … end.
З. { розділ
оголошення змінних)
10.
a
:=
b
-
c
/3 И.{
розділ оголошення функцій }
11.end
.
Й.{ заголовок програми }
Немає коментарів:
Дописати коментар