четвер, 2 жовтня 2014 р.

Розділи програми на Паскалі


























Відповідності  між словами  та їх значеннями для програмування на мові Паскаль.



аbs(х) -  модуль х;
аnd  -  і;
begin  -  початок;
boolean – логічна величина;
Case – випадок;
сhar – символьна величина;
сhr(x)  - cимвол з кодом х;
сonst  - постійна величина;
сos(x) – косинус  х;
а div b  - ціла  частина в частці а:b;
do  - виконати;
downto – вниз до;
else – інакше;
end – кінець;
eof – кінець файлу;
eoln – кінець рядка;
exp(x) – експонента  х;
false – хибність;
file – файл;
for – для;
function- функція;
get – отримати;
goto – перейти  на рядок;
if – якщо;
іn – в;
input – стандартне введення;
integer – ціла величина;
label – мітка;
ln(x) – натуральний логарифм  х;
maxint – найбільше представлене ціле;
a mod b – остача від частки а:b;
new  новий;
nil – вказівник;
not - логічне заперечення;
odd(x) – число х – непарне;
of –із;
or – або, чи;
ord(x) –код символа х;
output – стандартне виведення;
pack –упакувати;
packed –упакoваний;
page – перейти на нову сторінку;
pred(x) – попередник х;
procedure – підпрограма;
program програма;
put – помістити;
read – прочитати;
readln –  пропустити залишок рядка;
real  дійсна величина;
record  запис;
repeat – повторювати;
reset – почати читати спочатку;
rewrite - – почати запис спочатку;
round(x) -  округлення до цілих х;
set  множина;
sin(x) – синус х;
sqr(x)  квадрат х;
sqrt(x)  квадратний корінь  х;
succ(x) – наступний після х;
text – текст;
then – то;
to  до;
true – істинність;
trunс(x) – ціла частина х;
type – тип;
unpack – розпакувати;
until –до;
var – змінна величина;
while – поки;
with – з;
write – написати;
writeln – написати з переходом на новий рядок.


Стандартні типи даних
За допомогою програм МВР вирішуються найрізноманітніші завдання, тому необхідно мати можливість створювати й обробляти різні типи даних. Основна одиниця інформації — окремий елемент даних, наприклад число або символ.
Тип даних визначає обсяг пам'яті, необхідний для зберігання даного об'єкта, і операції, що можна над цим об'єктом виконувати.
Тип даних
Позна­чення
Опис
Обсяг пам'яті
Приклади
Цілочисельний тип
Byte
Цілі числа в інтервалі
[0; 255]
1 байт
0, 5, 245
Shortint
–128..127
1 байт
-5, 26, 96
word
0..65535
2 байта
0, 36, 6545
Integer
(основний)
Цілі числа в інтервалі
[-32767; 32767]
2 байта
457, -568, -7, 0
longint
–2147483648..2147483647
4 байта
-2356, 988456
Дійсний
тип
single
1.5·10–45–3.4·1038
4 байта
236,36; 6954,369
Real
(основний)
Значення з плавоючою крапкою, що містить мантису (до 11 значущих цифр) і експоненту - степінь числа 10 (від 10-39 до 1038)
6 байтів
0.4,-1.8, 0.172Е+3,
37Е-4
extended
3.4·10–4951 –1.1·104932
10 байт
0.4,-1.8, 0.172Е+3,
Символьний тип даних
Char
Символьні константи містять один символ, який обмежено апострофами
1 байт
А', 'є', Y, '2'
Рядковий тип даних
String
Рядок символів довжиною не більше 255
Зале­жить від довжини

Логічний тип даних
Boolean
Константи логічного типу мають два можливі значення: True (істинне) і False (хибне)
1 байт
5<3 - True 5+8>14- False


Операції відношень


Вирази

Арифметичні вирази будуються з констант, змінних, функцій і операцій над ними.
Функція
Тип аргументу
Тип результату
Математичний запис, коментар
 abs(x)
 integer, real
 integer, real
 |x|
 arctan(x)
 integer, real
 real
 arctgx
 cos(x)
 integer, real
 real
 cosx
 sin(x)
 integer, real
 real
 sinx
 exp(x)
 integer, real
 real
 ex
 ln(x)
 integer, real
 real
 lnx
 sqrt(x)
 integer, real
 real
 
 sqr(x)
 integer, real
 integer, real
 x2
 ord(x)
 упорядкований
 integer
 ASCII-код символу
 succ(x)
 упорядкований
 упорядкований
 повертає наступне значення x
 pred(x)
 упорядкований
 упорядкований
 повертає попереднє значення x
round(x)
 real
 integer
 заокруглює чис­ло х до цілого
 trunc(x)
 real
 integer
 відкидає дробову частину числа х
 int(x)
 real
 real
 відкидає цілу частину числа х
 frac(x)
 real
 real
 дробова частина числа х
 odd(x)
 integer
 boolean
 true (x – непар­не), false (x – парне)
 random(x)
 integer
 integer
 Генерує випад­кове число з діа­пазону від 0 до x
 upcase(x)
 char
 char
 замінює малу літеру латинської абетки на велику
 Процедури:
 inc(x,y)
 integer
 integer
 збільшує x на y
 inc(x)
 integer, char
 integer, char
 збільшує x на 1
 dec(x,y)
 integer
 integer
 зменшує x на y
 dec(x)
 integer, char
 integer, char
 зменшує x на 1

Операції відношень
Результатом операції відношень є значення логічного типу:



> 
більше ніж

< =
менше ніж або дорівнює
> =
більше ніж або дорівнює
=
дорівнює
< 
менше ніж
< >
не дорівнює

Приклади
Правила використання виразів:
1. Вираз записується в один рядок. Наприклад, вираз мовою Паскаль має бути записаний так:
(a*x+b*sqr(x)+c*sqr(x)*x)/(14*x-x).
2. У виразах використовуються тільки круглі дужки, причому кіль­кість дужок, що відкриваються, повинна відповідати кількості дужок, що закриваються.
З. Не можна записувати підряд два знаки арифметичних операцій.
Обчислення виконуються зліва направо відповідно пріорітету операцій:
1)  операція обчислення функцій;
2)  Операції піднесення до степення;
3)  операції множення, ділення, mod і div;
4)  операції додавання і віднімання.

Приклад. Петрик купив декілька конвертів для того, щоб зробити грошовий подарунок своїм друзям.  У перший конверт він поклав k гривен. У другий конверт він поклав 2k гривен. У третій конверт він поклав 3k  гривен і так далі. Допоможіть Петрику обчислити суму усіх грошей у конвертах.  Написати програму,  яка  знаходить суму усіх натуральних  чисел, що менші даного натурального  числа і які кратні деякому натуральному числу.
Вхідні дані:  1) n - натуральне число, яке вказує число грошей, покладено в останній конверт; 2)  k -натуральне число, що є різницею грошей, які лежать у першому  та другому конвертах.
Вихідні даніc – натуральне число, є сумою грошей, які знаходяться в усіх конвертах Петрика.


Розв'язання.
program zadacha1;
var n,c,g,k:integer;
begin
writeln(‘задайте найбільше число  n');
readln(n);
writeln('задайте кратність  для чисел  k');
readln(k);
c:=0;
g:=0-k;
while g<n do
begin
g:=g+k;
c:=c+g;
end;
writeln(‘ Результат c=',c);
end.


Завдання на перевірку знань. 

1.  Записати програму на мові Pascal для обчислення виразу в дійсних числах
А) 10/25 -(a3 – a4)/(a – a4);   б) 1.3/2.5 -(2a34a6)/(3a227a4);
Записати назву типу алгоритму, який використано у вашій програмі.

2.   Встановити відповідність між основними структурами алгоритмів та програми, що обчислюють дані вирази
1.  Лінійний алгоритм                 А. 2+ 4/x;(а якщо х=0?)
2.  Алгоритм розгалуження.            Б. 1+2+3 + ….+ р= 0,5р(р+1)
3.  Цикл з передумовою.               В. 1+4а+4а2
4.  Цикл з післяумовою.               Г. 2+4+6+…+2n = n(2n+1)
5.  Цикл з лічильником.               Д. 2k-1+...+7+5+…+1= k2

3.  Встановити відповідність між структурами програми на мові Pascal та комeнтарями

1.program          А. { кінець програми }
2.{$ }             Б. {розділ директив компілятора} 
3.uses             В. { розділ оголошення типів } 
4.const            Г. { розділ оголошення процедур }
5.type             Д. { розділ підключення модулів }
6.var              Е. { розділ операторів }
7.procedure        Є.{ розділ оголошення іменованих констант }
8.function         Ж. { оператори }
9.begin … end.     З. { розділ оголошення змінних)
10.a:=b-c/3        И.{ розділ оголошення функцій }
11.end.            Й.{ заголовок програми }


Немає коментарів:

Дописати коментар