середа, 11 лютого 2015 р.

Метод Крамера. Алгоритми розв′язування систем лінійних рівнянь

Алгоритми розв′язування систем лінійних рівнянь

Б. Метод Крамера.
Розв′язування систем лінійних рівнянь з двома невідомими
|a1*x + b1*y = c1
|a2*x+b2*y=c1 
метод визначників:                                                           
     |c1 b1|           |a1 c1| 
     |c2 b2|           |a2 c2| 
 x = ---------     y = ---------                                               
      |a1 b1|           |a1 b1|                                            
      |a2 b2|           |a2 b2|                                           
Обчислюємо визначники квадратних матриць 2х2:                                   
x = (c1*b2-c2*b1)/(a1*b2-a2*b1)                                          
y = (a1*c2-a2*c1)/(a1*b2-a2*b1)  

Алгоритм  Крамера мовою Pascal:

Program KRAMER;
var a1,a2,b1,b2,c1,c2,x,y,d,dx,dy:real;
begin
   writeln('введіть коефіциєнти двох рівнянь: a1,b1,c1,a2,b2,c2');
   readln(a1,b1,c1,a2,b2,c2);
   d  := (a1*b2-a2*b1);
   dx := (c1*b2-c2*b1);
   dy := (a1*c2-a2*c1);
   if ( d=0 ) and ( (dx=0) or (dy=0) ) then
      writeln('Безліч розв′язків у системи')
   else if ( d<>0 ) and ( (dx=0) or (dy=0) ) then
      writeln(' Немає розв′язків у системи')
   else begin writeln('Єдиний розв′язок у системи');
      x:=dx/d; y:=dy/d;
      writeln('x = ', x);  writeln('y = ', y);
   end;
end.

Алгоритм Крамера для системи лінійних рівнянь з трьома невідомими
{ ------------------------------------------------------------------------ }
{ Розв’язок системи рівнянь виду:   
{ |a1*x + b1*y + c1*z = d1|    
{ |a2*x + b2*y + c2*z = d2| 
{ |a3*x + b3*y + c3*z = d3|  
{                            
{ Метод розв’язку: Утворюємо квадратні масиви розміром 3х3  
{     |d1 b1 c1|       |a1 d1 c1|       |a1 b1 d1|
{     |d2 b2 c2|       |a2 d2 c2|       |a2 b2 d2|
{     |d3 b3 c3|       |a3 d3 c3|       |a3 b3 d3|
{ x = ----------   y = ----------   z = ---------- 
{     |a1 b1 c1|       |a1 b1 c1|       |a1 b1 c1| 
{     |a2 b2 c2|       |a2 b2 c2|       |a2 b2 c2|
{     |a3 b3 c3|       |a3 b3 c3|       |a3 b3 c3|
{                                                
{ Обчислюємо чотири визначники квадратних матриць 3х3:                                  }
{ e  := (a1*b2*c3+b1*c2*a3+c1*a2*b3-a3*b2*c1-b3*c2*a1-c3*a2*b1);
{ ex := (d1*b2*c3+b1*c2*d3+c1*d2*b3-d3*b2*c1-b3*c2*d1-c3*d2*b1);
{ ey := (a1*d2*c3+d1*c2*a3+c1*a2*d3-a3*d2*c1-d3*c2*a1-c3*a2*d1);
{ ez := (a1*b2*d3+b1*d2*a3+d1*a2*b3-a3*b2*d1-b3*d2*a1-d3*a2*b1); 
{ x = ex/e          
{ y = ey/e   
{ z = ez/e   
{ --------------------------------------

Алгоритм Крамера мовою Раscal

Program KRAMER2;
var a1,a2,a3,b1,b2,b3,c1,c2,c3,d1,d2,d3,x,y,z,e,ex,ey,ez:real;
begin
 writeln('введіть коефіцієнти: a1,b1,c1,d1,a2,b2,c2,d2,a3,b3,c3,d3');
 readln(a1,b1,c1,d1,a2,b2,c2,d2,a3,b3,c3,d3);
 e  := (a1*b2*c3+b1*c2*a3+c1*a2*b3-a3*b2*c1-b3*c2*a1-c3*a2*b1);
 ex := (d1*b2*c3+b1*c2*d3+c1*d2*b3-d3*b2*c1-b3*c2*d1-c3*d2*b1);
 ey := (a1*d2*c3+d1*c2*a3+c1*a2*d3-a3*d2*c1-d3*c2*a1-c3*a2*d1);
 ez := (a1*b2*d3+b1*d2*a3+d1*a2*b3-a3*b2*d1-b3*d2*a1-d3*a2*b1);
 if ( e=0 ) and ( (ex=0) or (ey=0) or (ez=0) ) then
    writeln('Безліч  розв’язків у системи)
 else if ( e<>0 ) and ( (ex=0) or (ey=0) or (ez=0) ) then
    writeln('Немає  розв’язків у системи)
 else begin
writeln('Єдиний  розв’язок у системи’)
    x:=ex/e; y:=ey/e; z:=ez/e;
    writeln('x = ', x); writeln('y = ', y); writeln('z = ', z);

 end; end.

Немає коментарів:

Дописати коментар